Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

PŘEHLED MODIFIKACÍ > DOMOVY MLÁDEŽE, DOMOVY MLÁDEŽE SE ŠKOLOU A INTERNÁTY

DOMOVY MLÁDEŽE, DOMOVY MLÁDEŽE SE ŠKOLOU A INTERNÁTY


1 Koncepce a rámec domova mládeže

Kvalitní domov mládeže ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení domov mládeže řídí a které umožňují efektivní organizaci domova mládeže a jeho rozvoj a zajišťují, že domov mládeže je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů domova mládeže. Klíčovou součástí cílů domova mládeže je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení domova mládeže prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií domova mládeže sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní domov mládeže je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce.

Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči žáků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní domov mládeže aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle domova mládeže za své.

Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se žáci a všichni aktéři cítili v domově mládeže bezpečně. Kvalitní domov mládeže je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování.

Kritéria

1.1 Domov mládeže má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují.
1.2 Domov mládeže má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje domova mládeže; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy, rodiče i další partnery.
1.3 Domov mládeže funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu domova mládeže.
1.4 Domov mládeže je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy.
1.5 Domov mládeže spolupracuje s vnějšími partnery.

2 Pedagogické vedení domova mládeže

Ředitel kvalitního domova mládeže je vůdčí osobností pedagogického procesu.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení domova mládeže. Právě přístup vedení domova mládeže v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu výchovy a vzdělání, které domov mládeže poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro výchovu a vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení domova mládeže je vlastní profesní rozvoj členů vedení domova mládeže.

Kritéria

2.1 Vedení domova mládeže aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci domova mládeže a přijímá účinná opatření.
2.2 Vedení domova mládeže aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy, žáky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.
2.3 Vedení domova mládeže usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro výchovu a vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími domovy mládeže a účinně podporuje začínající pedagogy.
2.4 Vedení domova mládeže usiluje o optimální prostorové a materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.
2.5 Vedení domova mládeže klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

3 Pedagogický sbor

Kvalitní domov mládeže tvoří kvalitní pedagogové.

Kvalitní výchova a vzdělávání se odehrává především v kontaktu žáků s pedagogy. Jádrem kvalitního domova mládeže jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k žákům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u žáků, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního domova mládeže.

Kritéria

3.1 Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.
3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky, rodiči i kolegy vstřícný, respektující přístup.
3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.
3.4 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.
3.5 Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

4 Výchova a vzdělávání

Kvalitní výchova a vzdělávání směřující k dobrým výchovným a vzdělávacím výsledkům všech žáků je základem kvalitního domova mládeže.

Smyslem naplňování kritérií v oblasti „výchova a vzdělávání“ je implementace principů výchovy a vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu výchovných a vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem žáků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů žáků na bázi kritického sebehodnocení vlastního výsledku. Zásadním předpokladem pro realizaci takové výchovy a vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního, vědomostního i odborného rozvoje každého žáka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovným a vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu žáků k výchově a vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž žáci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají.

Kritéria

4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech domova mládeže a potřebami žáků.
4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů.
4.3 Pedagogové systematicky sledují výchovný a vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby žáků.
4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků.

5 Vzdělávací výsledky žáků

Kvalitní domov mládeže umožňuje každému žákovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.

Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je zhodnocení kvality činnosti domova mládeže v jedné z jeho nejpodstatnějších funkcí – tj. dosáhnout toho, aby jeho žáci byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání a v profesním životě a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Velmi důležité je, aby domov mládeže byl schopen systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě své výchovy a vzdělávání, dokázal přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytované výchovy a vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní výchovu a vzdělávání v domově mládeže je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky žáků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby domov mládeže svou činností dokázal motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností žáků a také dokázal docílit toho, aby žáci uměli své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě.

Kritéria

5.1 Domov mládeže soustavně získává informace o posunech výsledků každého žáka ve všech výchovných a vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními.
5.2 Výsledky výchovy a vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů.
5.3 Žáci jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty.

6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti)

Kvalitní domov mládeže sleduje pokroky ve vzdělávání všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči.

Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání žáků a v jeho průběhu. S tím souvisí poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem žákům, kteří ji potřebují, a zajištění vstřícného a přátelského prostředí. Pro realizaci spravedlivé výchovy a vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování výsledků každého žáka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech žáků. Kritéria kladou vedle respektu projevovaného všem žákům také důraz na rovný přístup k pedagogicko psychologickému poradenství a provozování seznamovacích programů a na systematické užívání diagnostických nástrojů zaměřených na vzájemné poznání, posilování sociálních a personálních dovedností a na nácvik komunikačních dovedností.

Kritéria

6.1 Domov mládeže vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby.
6.2 Domov mládeže poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření.
6.3 Domov mládeže věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu.